• Positief Coachen

Beleidsplan Positief coachen
    In voorbereiding:
    Het bestuur van VV Gilze werkt aan een nieuwe versie.

Dit plan wordt momenteel opnieuw geschreven en na goedkeuring op deze website geplaatst.

Hieronder staat het huidige, doch niet geactualiseerde beleidsplan van dit onderdeel

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voetballen is leuk en gezond. Als je eenmaal voor voetballen hebt gekozen, krijgen de trainer/coach en elftalbegeleider een hele belangrijke rol. Zij creëren namelijk de (rand-) voorwaarden, die er voor zorgen dat kinderen plezier krijgen én houden in het voetbalspel. Naast het plezier in voetballen hebben zij ook de zorg voor de voetbalontwikkeling van de kinderen. Door ‘positief coachen’ kun je spelers verder helpen in hun (voetbal-)ontwikkeling, waarbij spelplezier en zelfvertrouwen voorop staan.

Wat is Positief Coachen?
    Positief Coachen leert trainers en coaches in de sport, en ook ouders van jeugdspelers, om sporters effectief te begeleiden. Zo ondersteunen zij sportverenigingen bij het werken aan een positieve clubcultuur. In een dergelijke cultuur ontwikkelen spelers zich beter en blijven ze betrokken bij hun sportvereniging.

Wat zijn de doelstellingen van Positief Coachen?
    Op een bijzondere manier werken aan meer sportiviteit. Door niet te zeuren over misstanden, maar door te laten zien dat in een positieve cultuur de prestaties verbeteren en de sportclubs sterker worden. Met als gevolg meer sportiviteit! Deze aansprekende invalshoek maakt dat de stichting het grote publiek weet te bereiken. Het verhaal is bovendien wetenschappelijk onderbouwd, gestoeld op praktijkervaringen van topcoaches en gegoten in een aantrekkelijke vorm.

Hoe doe je Positief Coachen?
    Positieve leiders, trainers en ouders helpen mee aan een positieve cultuur bij de club. Want in een dergelijke cultuur is de kans het grootst dat het goed gaat met jou kind!

10 Tips voor Positief Coachen voor ouders aan de lijn:
    1. Praat met je (sportende) kind vooral over plezier maken en zelf beter worden. En geniet daarvan.
    2. Laat aan je kind blijken dat het ok is als je tijdens een wedstrijd een fout maakt.
    3. Kijk, ondanks de wedstrijdspanning, vooral naar wat goed gaat en geef daar complimenten over, eerlijk en oprecht.
    4. Geef geen extra aandacht aan wat fout gaat tijdens de wedstrijd.
    5. Laat je zoon of dochter vooral zelf nadenken over oplossingen.
    6. Geef het goede voorbeeld: blijf positief, ook richting scheidsrechter, grensrechters en tegenstanders.
    7. Vraag na de wedstrijd aan je kind: "was het leuk?"
    8. Luister vervolgens naar je kind en stel ‘open’ vragen zoals "Hoe vond je de wedstrijd gaan?"
    9. Kijk samen met je kind terug op momenten dat het wel goed gingen.
    10. Begrijp dat het voor je kind het beste is als duidelijk is wat de rol is van de trainer/coach, en de rol van de ouder. Concentreer je op je rol: het geven van onvoorwaardelijk liefde.

10 Tips voor het Positief Coachen voor de begeleiding van het team:
    1. Praat met de spelers vooral over plezier maken en zelf beter worden.
    2. Laat aan de spelers blijken dat het ok is als je tijdens een wedstrijd een fout maakt.
    3. Zeg niet alleen tegen de spelers wat ze fout gedaan hebben maar vooral wat ze goed gedaan hebben.
    4. Door te trainen op sterke punten wordt de speler alleen nog maar beter en wellicht zelfs uitblinker, hierdoor groeit het zelfvertrouwen en het gevolg is dat er met veel plezier en durf gespeeld wordt.
    5. Laat de spelers vooral zelf nadenken over oplossingen.
    6. Vraag na de wedstrijd aan de spelers: "was het leuk?"
    7. Wanner de spelers weten waar ze goed in zijn weten ze ook wat verbeterpunten zijn, dus vraag ze naar hun goede punten.
    8. Behandel de spelers met respect, dan wordt jij ook met respect behandeld.
    9. Geef het goede voorbeeld: blijf positief, ook richting scheidsrechter, grensrechters en tegenstanders.
    10. Het corrigeren van spelers, het toespreken van een speler en soms ook treffen van disciplinaire maatregelen horen ook bij het coachen, maar zo’n maatregel dient wel te leiden tot een gedragsverbetering van de spelers.

Interessante websites: