• De jaren 1960-1970

1960:

In het seizoen 1959/1960 werd Gilze 1 kampioen én behaalde ook de promotie! Dit door een beslissingswedstrijd tegen Hilvaria op het terrein van Sarto. Twee mensen (Piet van den Ouweland en Piet Kollenburg) liepen volgens de weddenschap (blootsvoets) terug naar Gilze.

1961:

In seizoen 1960/1961 speelde Gilze 1 een bescheiden rol in de 3e klasse. Een laatste krachtsinspanning moest zelfs het 3e klasserschap veilig stellen. Gilze 2 begon zeer sterk maar zakte later nogal af. Gilze 3, 4, 5 en 6 behaalden goede resultaten en eindigden alle bovenin.

Jubileum: 40 jaar V.V. Gilze! De viering werd verplaatst naar 16 juli met een huldigingswedstrijd tegen Internos. Overigens was de viering tegelijk met de turnvereniging die 30 jaar bestond. Het feest begon (na de reveille om 06.30u) met H. Mis om 08.00u (waarbij alle leden werden verwacht!), defilé met daaraan voorafgaande een optocht. Deze optocht ging via de Lange Wagenstraat, Korte Wagenstraat, Abdis van Thornstraat, Plein, alwaar ter hoogte van nummer 13 het defilé werd afgenomen. De optocht werd vervolgd via de Nieuwstraat, Vreugdendaal, Burgemeester van Poppelstraat, Steenakkerplein, receptie en 's-middags een grote sportmanifestatie op het sportpark door afd. voetbal en gymnastiek. De dag werd besloten met een bal-champêtre (dansavond in de open lucht) op het Steenakkerplein. Dit plein werd tussen 19.00u en 01.00u geheel afgesloten. Aan H. Faes was toestemming verleend om het terras uit te breiden met ca. 100 m2. Het geheel werd versierd met onder andere een feestverlichting.

1962:

In 1961/1962 had Gilze 1 een voortreffelijke start maar kon zich uiteindelijk niet bovenin handhaven.

1963:

Het seizoen 1962/1963 kende een slechte start voor Gilze 1 maar na een wederopstanding in de laatste 7 wedstrijden met als resultaat behoud van de derde klasse.

Daarentegen werd Gilze 4 opnieuw weer kampioen.

1964:

Weer een slechte start voor Gilze 1 maar net als het voorgaande seizoen deed men het beter in de tweede competitiehelft, waarin men slechts een wedstrijd verloor.

Gilze 1 laat zich al gelden als een echte cup-fighter! Eerste-klasser Boxtel moest er aan te pas komen om Gilze te stoppen (na verlenging!). Gilze 5 werd kampioen met promotie naar de tweede klasse. Het eerste jeugdelftal werd ongeslagen kampioen.

1965:

Gilze 1 kon zich maar net handhaven in 3e klasse.

1966:

Gilze 1 eindigde op de 7e plaats en Gilze 6 mist het kampioenschap in laatste wedstrijd.

1967:Gilze 1 eindigde op de 6e plaats en bereikte de halve finale in de bekercompetitie.

Gilze 2 werd met groot machtsvertoon kampioen en ook de promotiewedstrijden leverde geen problemen op. Men promoveerde naar de reserve 3e klasse K.N.V.B.. De vereniging bleef groeien: voor het eerst heeft men 8 senioren-elftallen.

1967:

Gilze 2 kampioen en promoveert naar reserve 3e klasse K.N.V.B.

1968:

Gilze 1 eindigde als 4e en Gilze 2 nam definitief de wisselbeker van het jaarlijks tournooi in Alphen mee naar huis. Gilze 3 werd kampioen maar moest de promotie aan zich voorbij laten gaan.

Gilze 4 degradeerde en moest dus een stapje terug doen.

1969:

Gilze 1 eindigde in de competitie als 3e en als 1e op een tournooi in Alphen. Opnieuw een uitbreiding van het aantal teams. Gilze 9 werd ingeschreven voor de competitie en werd in datzelfde jaar meteen kampioen. Gilze 7 wist na een goed seizoen de promotie veilig te stellen. De jeugdafdeling kende vanaf dat jaar 10 juniorenteams.

Joop van Dijk, werd in dat jaar voorzitter van V.V. Gilze. Hij was oorspronkelijk afkomstig van "Wassenaar", fungeerde zelfs als topscorer van Gilze 4, met een overigens zeer gering aantal treffers; zijn doelpuntentotaal bedroeg in een bepaald jaar vier stuks!

Ga verder naar de volgende pagina: De jaren 1970 - 1980